Dagbog Team No Name D.28.03.15

Endelig!! Efter først en omgang af den farlige "mandeinfluenza" og derefter en tur med lungebetændelse, blev jeg
endelig færdig med første etape af monteringen af motor og det vigtigste udstyr så det nu kunne blive til en testtur.
Heldigvis havde jeg det meste af udstyret fra den store båd, som kunne modificeres således at det kunne bruges i
begge både. Det sparer jo en for en del kr/øre.

Første testtur forløb på Sakskøbing fjord. Der var læ ved udmundingen men længere ude mod Bandholm var der
godt gang i vinden og bølgerne så det gav jo anledning til at få afprøvet båden i lidt hårdt vejr også. Dertil må jeg sige
at jeg var meget positiv overrasket. Den sejler klart bedre end jeg havde forventet. Selv i ok str. bølger føler man sig
aldrig utryg. Den ligger super stabilt i vandet og med den 40 hk Yamaha på ja så spiller begge dele max sammen.

En Smartliner aluminiumsjolle er modsat mange andre med en kraftig indvendig glasfiberbund og det er helt vildt suverænt.
Den dæmper lyden utrolig meget og man fornemmer slet ikke man sejler i en aluminiumsbåd. Virkelig en detalje jeg uden
tvivl kommer til at sætte pris på.

Vi testede sidestabiliteten med 2 mand i siden. Den er jo 195cm bred hvilket jo er ret meget af en 4,5 meters jolle.
Den ekstra bredde og bundens konstruktion gjorde vi uden problemer kunne stå 2 mand i den ene side. (En mand i alm
str. og så undertegnede, der måske lige er en lille bitte bitte bitte smule overvægtig ;-) )

Nå men alt i alt er jeg utrolig glad for min nye gedde/aborre racer. Så nu er det bare ærgeligt det snart er geddefredning
og at de metereologer helt har tabt sutten da de planlagde påskevejret :-) Øv øv!!

IHerunder lidt billeder fra test turen:


Knap 26 knob klarer den med en 11" tommer propel og en mand og en masse batterier i båden. Båden vejer 308 kg.,
men så kommer der lige 3 batterier til elmotor a´ 17 kg = 51 kg. 2 stk batterier til forbrug og til start af hovedmotor a´
23 kg. = 46 kg. 25 liter tank = 25 kg. Reservedunk = 6 kg. 112lbs elmotor = ca 30 kg. Anker og diverse = 10 kg.
Så ja det giver jo hele 168 kg ekstra og så er der motoren på 98 kg. Så sættet vejer alt ialt 574kg.

Ja det løber jo lidt op. :-)


Ja nu er det jo en alubåd så hvorfor ikke udnytte den fordel og lige gå en tur i land.


Lillebror ville også lige lege lidt! ;-)

 


Mens vi venter på de nye Garmin 7410xsv må man jo klare sig med en 820xs. Det går nu nok også. Den kan jo det
meste og har hurtig processor. Et måske lidt overset instrument i Garmin familien.


Den er bare så fed sådan en Yamaha. Har jo Yamaha på den store og den er jeg ovenud tilfreds med så selvfølgelig
skulle der også Yamaha på denne her.


Skulle lige teste elmotoren også.. Den virkede! - Selvfølgelig gjorde den det!!!


3 stk billige Harald Nyborg ladere er monteret til vedligeholdelse og opladning af elmotor batterier. 1 stk lader til hvert batteri.



3 stk 72Ah 12volt batterier sammenkoblet til 36 volt så de kan drive min 112Lb Minn Kota Riptide som jeg ellers normalt bruger på min Ryds 600



Der er indbygget agn/fisketank med recirkulation og automatisk overløb. Jeg har så lige udvidet med en 12 Volts agnpumpe med 2 udgange.

112 lb´s muskler fra Minn Kota. Riptide modellen er saltvandsbestandig og med ST beslag samt Ipilot. Et "Must Have" til en geddejolle.


Herunder lige et billede fra afhentningen af motoren. Den er købt hos Leif Larsen i Svendborg. Henrik, sønnen af firmaet,
som jeg normalt taler med derovre var der desværre ikke men så tog Leif Larsen himself lige over og de er altså bare
begge nogle rigtig hyggelige og behagelige mennesker, så skal i købe Yamaha motor så vil jeg helt klart anbefale i ofrer
de bropenge og tager derover. Det er det hele værd efter min mening.

Iøvrigt så er det godt nok svært ikke at forelske sig i en Campion båd når man er derovre. Der stod godt nok mange fede derovre da jeg var der men 3 både er vel lige i overkanten eller !!!?

 

 

 

 

 

 

 

Til top