Team No Name August 2010

Var på ferie med familien i Florida. Familietur først og fremmest men et par Shimano Speedmaster STC Travel stænger blev da indkøbt til formålet og smuglet med i kufferten.

Det startede med lidt fiskeri fra land af rundt omkring. Lidt i ferskvand og lidt fra moler i saltvand. Resultatet af det blev lidt mindre fisk. Bla. Snook op til 1 kg og Kingfish Makrel op til ca 2 kg.

Fars lille prinsesse ville også fiske og selvom hun kun knap er 2 år havde hun rimelig godt styr på det der med at rulle ind. Stangen var vist bare lidt for stor så den måtte far styre.

En af de sidste dage skulle jeg på en planlagt tur fra Miami med en erfaren skipper ved navn Jim Hobales. Det var en eftermiddags/Aftentur på 4,5 time primært efter Tarpon og Snook. Vi startede med at lede efter agnfisk. em fandt vi i kæmpe stimer men de stod inden for afspærringen på badestranden så der måtte vi ikke komme ind. Så vi opgav og satsede på kunstagn istedet.

Han sejlede først ind i en lille kanal med en masse fine huse og selvføgelig havde alle husene egne både og gerne store af slagsen hejst op på elevatorer.. Smart. Nå men ind kom vi men der var ikke meget liv. Jeg kastede ind i alle mulige kroge mellem bådene og under bådebroer og broer men ligelidt hjalp det. Eneste jeg fik ud af det var denne kommentar fra Jim " Hey you are actually a pretty good and precise caster" Det undrede ham vist men havde vist også kun fortalt ham om at jeg mest fiskede Trolling hjemme i DK men jeg har jo en fortid som spinne - og fluefisker også og har fisket meget i å og lille fjord hvor præcision var vigtigt.
Vi så en enkelt mindre Tarpon men iflg. Jim burde vi have set en del og småfisk burde vi også have set men der var intet. Efter at have forsøgt en lille times tid opgav vi pladsen og drog videre.

Efterfølgende prøvede vi en del andre pladser men alle var som støvsuget for fisk og småfisk. Til sidst besluttede han sig for at sejle ud på havet ved det store indløb ind til Miami. Der fiskede vi lidt med Jigshoveder med Gulp rejer og Gulp orme på. De virkede ok men det var kun nogle små fisk vi fangede. Her fik jeg iøvrigt set at fiskene meget hellere vil spise en jig med Gulp på end en med en traditionel jigkrop på uden lugt. De Gulp var ret overbevisende og Jim fortalte også at han brugte flere tusinde dollars på Gulp om året for de var super effektive og absolut en af hans favoritagn.

Imens vi lå der så vi pludselig mågesjov langt ud i horisonten og Jim sagde straks " Get the Bait up quickly - We need to go to the Birds" Hurtig op med agnen og vi nærmest fløj derhen med den 225 hk Yamaha 2 takter. Vel ankommet montere jeg hurtigt en Rapala Magnum wobler på i 12 cm. Første kast ind i flokken var den nær blevet taget af mågerne der havde travlt med at dykke efter fisk men de nåede dog ikke at fange den. Lynhurtig indspinning (Ca 3 gange så stærkt som DK fiskeri) og haps så var der hug. En lille Amberjack havde taget wobleren. Trods størrelsen gav den en god fight. Hurtigt af med krogen og ind igennem mågeflokken igen. Næste kast igen en Amberjack. Denne gang på ca 2 kg. Vi fulgte stimen en lille times tid og det gav pote. Fik en Tarpon på 20 Lbs og en Snook på 15 lb. Rigtig flotte fisk sagde Jim.

Da stimen var forsvundet gav vi os til at trolle lidt med den lille Rapala wobler og det gav et mega hug men lige så hurtigt den huggede var den også væk igen og op kom en line uden agn. Den var bidt over. Formentlig af en Barracuda. Vi fiskede kun med 0,62 mm. Fluorocarbon og det dur ikke til Barracuda.

Så var det blevet mørkt og fiskene var vist også gået i seng så vi sejlede ind " and called it a day".

Skulle nogle have lyst til at fiske næste gang de kommer til Miami kan jeg varmt anbefale at tage ud med Jim Hobales.
En mægtig flink og hjælpsom fyr der virkelig gjorde en ihærdig indsats for at finde fiskene som til sidst jo også lykkedes.
I kan se mere ved at klikke her..

Den sidste dag kom jeg ud med en "Kutter" og fiskede Deep Sea fiskeri. Kostede kun 35 dollars hvilket er ingenting i forhold til alt andet fiskeri i Florida fra båd.
Turen på kutteren gav et par Amber Jacks. Den største på billedet herunder. Deep Sea Fishing med sådan en turbåd kan klart anbefales og jeg ægrer mig lidt over jeg ikke prøvede det noget før så jeg kunne have været noget mere ude. Fiskeriet foregår med 35 gr. glidebly og frosne hornfiske lignende agnfisk som fires ud bag båden.

Her lidt andre billeder fra turen:

Her udsigten fra vort hotel i Miami ved højlys dag.

Og her udsigten fra vort hotel tidlig morgen. Her kan jeg lige fortælle at når man står her og kigger ud på den smukke udsigt ja så savner man godt nok lige sin No Name og sejle ud og fiske i ....................;-)

Nå ja kom sku til at leje en Hummer derovre :-)

Her et par store fede Tarpon på over 1 meter. De gik rundt i Marinaén bagved Bass Pro shoppen i Islamorada på vejen til Key West.
Jim Hobales fortalt mig at de blev fodret for at holde dem til. "Its good for bussiness" sagde han og ja det havde han sikkert ret i for der lå mange både der der solgte fisketure og hvad er mere sindsoprivende end at se dem svømme rundt lige foran næsen på en.

Nå ja de her fætre var der også en del af i florida. Her godt nok bag en indhegning.