Dagbog Team Gnavpot/SEP, Dino, Belize, Mette, Frigg og Karisma D.27-28.02.16

Beretning fra Team Anja:
Sejlede ud fra Klintholm kl. ca. 7.30 og stilede mod 40+. Det er så ikke vægten på laksen men dybden. Fint vejr med lidt dis. Startede på ca.42 meter og satte grejet og gik mod dybere vand nord for separeringen. Det var så en fejl. Der var ingen fødefisk og heller ingen sultne laks, men enkelte små torsk blev det dog til. Hørte nogen forskellige meldinger over radioen om både mange eller ingen fødefisk og ligeså med laks. Dagens eneste drama blev da den tyske patruljebåd sendte en stor gummibåd i vandet og aflagde et par danske trollingfiskere et visit.

Vi blev trætte af ingen fisk og valgte at trolle mod lavere vand, da vi efterhånden kunne pejle meldingerne om fisk til lavere vand. Da vi kom ind på 38 m var der pludseligt en del føde fisk også højt i vandet og længere inde på ca 36 m var der mange stimer meget højt i vandet og i gode røde farver. Klokken var dog desværre løbet så kl 17.15 blev de første stænger trukket, hvorefter den ene sideplaner pludseligt gik på tværs bag båden. Vi nåede det i sidste øjeblik det blev en laks til gasten på 7,5 kg.

Der var efterhånden ”kun” 14 mil til havnen og vejret var blevet fint, så vi var hurtigt i havn og fik hentet bilen som stod uden for byen. Jeg syntes godt nok at traileren skramlede lidt meget så var lige ude og se på den, men den så fin ud, så hen på rampen hvor der var noget kø bag os. Op med båden og så skramlede traileren da først rigtigt. Ind på pladsen, for at finde ud af, at det ikke var traileren der havde problemer, men bilen der var punkteret. Godt jeg har en gammel bil med reservedæk..

Beretning fra Team Blue Bird:
Der var lagt i støbeskeen til en herlig stille weekend på Østersøen så endnu engang afsted til Klintholm denne gang med Lasse som gast som skulle læres lidt op. 😊 Lørdag fiskede vi syd for separeringen og kunne igen konstatere at vi sejlede forbi de fleste fisk men blev dog til til et enkelt tilbud og i båden kom en flot 5,7 kgs laks til gasten. Hugget på en Ismo Magnum i 70 fod. For første gang i år havde vi rigtig fine fødefisk lodninger.
Søndag kom vi desværre ikke fra havnen grundet et knækket gaskabel, så heldigt det skete i havnen og ikke 25 sm ude. Der ville nok være langt hjem i tomgangsfart.

Beretning fra Team Frigg:
Klintholm havn
En aflyst fødselsdag gav mig chancen for en god dag på Østersøen.
Brormand "Niels" og jeg sejler ud fra havnen sent søndag formiddag pga. tæt tåge. Selv om vi sejler 300 m fra klinten, kunne vi ikke se den. Men omkring middag kommer der lidt opklaring. Vi får besked over VHF'en, om godt vejr ved 40 meteren. Vi valgte at sejle syd for seperations randen. Lidt før rendte kom vi ud af tågen til det skønneste solskin😎
Grejet bliver sat "Toby" i overfladen. Vi får hurtig et kraftigt hug💪 yes der er Laks på. Den har hugget på den Toby jeg har malet til klubaften. Men ved et spring knækket linen😫😖☹️😠😎
Det var så det. Kl. 16.45 bliver der på VHF'en meldt kraftig tåge på hjemturen. Vi vælger at stoppe fiskeriet kl. 17. Herefter var der 28 sømil sejlads hjemad, hvor af de 25 sømil var i tæt tåge og havgus. Rader fra Garmin blev skrevet på ønskesedlen.

Tak til Niels for det gode selskab.

Beretning fra Team Belize/Thilde:
Kim og jeg valgte lørdag at gå syd over mod Rügen. Der blev fanget rigtig mange fisk fra morgenstunden, og Kim fik også hurtigt en på ca. 11 kg. Herefter døde vores fiskeri ud selv om vi prøvede alt hvad der var i grejkassen.  Masser af fødefisk på loddet. Vejret var fint med svag vind, og lidt tåge som hurtigt lettede.

Vi valgte igen søndag at satse syd for separeringen, og fik 4 med hjem, og 1 mistet. Alle fisk mellem 5 og 7-8 kg. Vi så igen rigtig mange fødefisk. Vejret var igen uden vind, men med is i hele havnen. På VHFen hørte vi ved slutningen af dagen der skulle ligge tåge ved Møn, så grejet blev rykket 1,5 time før solnedgang. Tågen kom dog noget hurtigere, og allerede ved separeringen blev det til en tyk suppe. Så er der godt nok langt ind.

Beretning fra Team Mette:
2 dages fiskeri ud for møn er vel overstået
Lørdag blev det til 4 laks der kigget forbi størst blev 9 kg
Søndag blev det til 7 laks med 2 over 10 kg Rhino trolling spoon i gul /grøn var det der virkede for os denne weekend
Freddi Hansen

Beretning fra Team Dino:
Møn igen, var på 40 meteren sammen med rigtig mange andre håbefulde trollingfiskere. Jeg mindes ikke, der har været så mange både ude før, så tidligt på året. Men hvad ang. Fiskeriet, så var det en af de bedre dage. Dog ikke hvad ang. størrelse. Den største på 10.5 kg men mange kontakter. Fra 40 fod og op efter. Dem jeg rensede, havde brislinger i maven.

Beretning fra Team Karisma:
Hej god debut på vandet, fik denne 111cm fisk som var dagens største.
Vi fik et 8db huk hvor vi fik de 3 af dem, vild line kludder og panik i båden var der, dog sjovt at prøve.

Fiskene huggede lidt forsigtig så vi mistede en del af del af dem, men fantastisk at være på vandet i super vejr

Beretning fra Team SEP/Gnavpot:
Søndag skulle være dagen hvor SEP og GNAPOT slog sig sammen og tømte Østersøen. Hjemmefra kl 0500 og i vandet ved første lys – så er det på plads. Vi gik direkte på dilleren og satte grej og efter ca en time var der landet en 5 kg. En lidt doven fisk der ikke rigtig ville kæmpe. De næste timer blev det til 3 mistede fisk heraf en der så rigtig god ud – men sådan er det vel altid.

Denne gang 2 gummibåde på Tyskersiden ligesom folk uden AIS og med benzinproblemer (en manglede) – JEG undres stadig. //SEP