Dagbog Team Dino, Viola og Blue Bird D.16.04.17

Beretning fra Team Viola:
Var afsted hele påsken for at deltage i klintecup. Havde lejet en lejlighed på havnen. Og håbede på dejligt vejr.
Som de fleste ved blev det aflyst både fredag og lørdag. Men heldigvis afviklet søndag. Fik desværre ingen fisk i båden.
Men altid hyggeligt på havnen.

Beretning fra Team Dino:
Så er denne påske ved at være overstået - og en lidt hård en af slagsen. For fredag og lørdag stod i klintecups tegn. Så fredag nat ringede vækkeuret kl 03 og afgang fra Næstved af kl 3.30 for at vi kunne nå til Klintholm og smide båden i vandet, og kunne nå til indtjekning mellem 4.45 og 5.15. Derefter blev der afholdt skipper møde kl 5.30 og starten skulle lyde kl 6 men ak, vejrguderne var ikke lige med på den ide. Det blæste en del så da jeg ankom til klinteholm pakerede jeg bare bilen for jeg regnede ikke med de ville skyde klintecupen i gang med den vind der var. Til skipper mødet blev det da også bekræftet at de aflyste dagen. Ja så kunne man godt kører hjem igen... så lørdag ringede vækkeuret igen kl 3 og afsted mod klinteholm igen. Ankom til havnen og fik snakket med lidt folk om klintecup ville blive skudt igang i dag. Men til skippermødet kl 5.30 blev det aflyst igen da vejret ellers var fin her til morgen men det ville blæse op ved 11 tiden. Der ville blive afholdt nyt skippermøde kl 15 hvor det skulle besluttes om klintecup helt skulle aflyses og dermed skulle der evt holdes lodtrækning om præminerne eller om vi skulle bruge søndagen som var afsat som reserve dag til at fiske i.

Men hvad laver man lige i Klintholm ind til kl 15. hmm... så mig og min gast (Thomas Høstbo) blev enige om af vi smed båden i vandet og ville sejle ud og se om vi kunne finden en havørrede i hjaelm bugten, for så når den vind de lover kommer ville vi få den bagfra så vi sejlede med bølgerne i havn. Så vi sejlede lige ud af havnen og satte grej og tøffede stille og roligt ud i bugten. Da kl. blev omkring 9 tiden begyndte det at regne og vinden tog til, så vi besluttede at vende rund og tøffe mod havnen igen. Da vi var nået ca halv vejs tilbage mod havnen var det blæst meget op og det regnede så meget at nu ville vi gerne lidt hurtigt i havn igen. Vi fangede alivevel ikke noget andet end en masse tang, så vi hev grejet og sejlede i havn og fik lagt båden til. Så vadede vi lidt rundt på havnen men kl. var jo kun ca 11.30 og der skulle jo først være skipper møde kl 15. Nå men gasten (Thomas Høstbo) og jeg var også blevet lidt sultne, så for at slå tiden lidt ihjel, kørte vi en tur til Stege og fik en pizza og en kold. Da det var indtaget kørte vi tilbage.

På skippermødet blev det besluttet at vi skulle fiske søndag, da vejrudsigten lovede lidt vind fra morgenstunden men skulle aftage i løbet af dagen. Tror de fleste trollingfisker havde regnet med de aflyste det helt, for når man kikkede ud på molen og så bølgerne slå ind over stenene, så tænkte man bare,det der bliver aldrig fiske vejr i morgen søndag. Der var også en del der valgte at kører hjem. Nå men så kunne man køre hjem igen dog uden båden, som vi lod ligge i havnen.

Så søndag morgen/nat gik turen afsted til Møn igen. Dog kunne man sove en halv time længere, da jeg ikke skulle slæbe båden med. På skippermødet søndag morgen blev der sagt at det var fiskevejr i dag, vi skulle dog regne med en del gammel sø . Nå så skulle der fiskes ! Vi ville rigge det meste af grejet til inden vi sejlede ud af havnen, så vi ikke skulle lægge derude og klare det. Da starten gik kl 6 var der ikke så mange både der lå derude. De fleste havde ikke så travt med at komme ud, folk viste jo godt hvad de havde i vente, når de nåede Møns Klint. Nå men vi kom da ud af havnen og afsted. Men som sagt, da vi nærmede os Klinten, så skal jeg love for, der kom gammel sø. Tror at døningerne var ca 2 meter høje og farten blev sat meget ned, så vi måtte ned og sejle 8 til 11 kn. Vi håbede bare på at det kun lige var inden ved Klinten at de var så store, men ak nej. De forsatte hele vejen ud til 40 meteren, så turen derud tog små 2 lange timer. Og selv om vi kun sejlede 8 til 11 kn så fik vi 2 flyveture, hvor hele båden og motoren gik fri af vandet, især den ene gang var ret voldsom. Så vi skulle lige kikke os lidt rundt og se om det hele var som det skulle være. Heldigvis skete der ikke noget, så den måtte bare have lidt gas igen, så vi kunne komme ud på det område, hvor vi have tænkt os at fiske.

Langt om længe var vi nået så langt ud, at vi blev enig om at sætte grejet, og så ville vi bare trolle ud til der, hvor vi ellers havde tænkt os at fiske. Så vi begyndte at sætte grejet. Gasten havde hurtigt sat sin side af båden. Han havde valgt ikke at fiske med så mange stænger, så jeg nåede kun at sætte mine stænger på plannerboardet, da han var færdig. Nå men, da jeg skulle til at sætte min første stang på min downrigger, skreg det ene hjul på min side på plannerboadet og vi havde vel kun fisket i 15 - 20 min. Det bliver sku en god dag tænkte vi. Vi fik landet en pæn fisk uden de store problemer. Vi skød den til at veje 7-8 kg. Ikke en vinder fisk men trods alt en fisk. Så var vi ligesom om igang.

Vi valgte at og trolle vidrere mod det område, hvor vi havde planlagt at fiske. Det viste sig at være en store fejl. Selv om der var godt med føde fisk, der hvor vi fiskede, så var der ingen laks som ville lege med os. Og efter som vi havde brugt lang tid på transport, for at komme ud til pladsen, havde vi ikke meget tid at gøre godt med, så ved et tiden vagte vi at gå tilbage til det område, hvor vi fik den ene fisk. Da vi stort set var nået tilbage hvor jeg fik den første fisk, fik jeg et dobbel hug på plannerboardet. Den ene at fiskene var meget sur. Den trak bare line af, som jeg ikke har været ude for før. Nå men, vi fik da ryttet lidt grej og jeg stod med den sure fisk og gasten ( Thomas) stod med den anden fisk. Den var mere medgørlig så den kom hurtig ind til bådsiden. Da jeg skulle hjælpe med at nette den, satte jeg stangen med den sure fisk på, i stang holden. På det tidspunt havde den taget 1100 fod af line af hjulet . Nå men, vi fik hurtig nettet den ene af fiskene, som viste sig af være en lille en på 78 cm, så den var desvære for lille til at blive indvejet, da minste målet var på 80 cm. Men da jeg tog fat i den stang med den sure fisk på, kunne jeg mærke, at der var noget galt. Fisken havde åbenbart fået rystet sig fri, selv om det var enkel krog jeg fiskede med. Normalt når de er kroget med sådan en, plejer de at blive hængene. Fuck noget lort! Der smuttede en rigtig god fisk. Nå men vi nåede et par timer til, inden vi skulle pakke sammen og sejle i havn. For brikken skulle hænge på tavlen kl 17. Der kom desværre ikke flere tilbud den dag.

Vejen ind til Klintholm gik fint. Der var stadigvæk nogle dødninger tilbage, så farten svingede mellem 15 og 23 kn, alt efter om vi sejlede op af en, eller ned af dem. Inde ved indvejeningen stod der ikke så mange folk til indvejning med deres fisk. Jeg kunne godt se, at der var nogle fisk i blandt, der var større end min, så mine forhåbninger til en prærie var ikke så store. Men da indvejningen var slut,og man sådan gik rundt og snakkede med folk, kunne man godt høre, at det havde været en af de svære dage for de fleste. Så håbet om en præmie steg så småt.

Nå men klokken blev da 18.30 hvor præmie overraksen skulle forgå, og der var præmier til de 20 største laks. Da de 20 største laks, der fik præime havde en vægt på 5-et-eller-andet kg, så blev håbet om en fin præime noget større. Det viste sig, at jeg havde fanget den 6. største laks, med en vægt på 7,7 kg i konkurrencen. Jeg havde overhovedet ikke regnet med, at den skulle kunne befinde sig i top 10.

Stort Tak til klintecup og sponserne samt alle de frivillige som gør en kæmpe indsas for at få det til at køre - og det må man sige at I gør til topkater !

Vi ses igen til næste år

Team Dino

Beretning fra Team Blue Bird:
Klintecup 2017 på Klintholm Havn arrangeret af Møn Trolling er nu overstået.

Det blev en Påske med meget vind fredag og lørdag, som medførte aflysning de pågældende dage. Der blev derfor tid til rigtig meget havnehygge med nye og gamle bekendtskaber.

På grund af vejret blev et lækkert Ekkolodsfordrag arrangeret af af Fam. Andersen og afholdt af Søren Vesth og Freddi fra Garmin.

Søndag var reservedag og heldigvis var vejret med os her, og trollingfiskerne kom på vandet en hel dag.
Laksefiskeriet var besværet efter mange dage med vind men der blev fanget laks, så alle de dejlige sponsorpræmier kunne velfortjent overrækkes. Havørreder blev der ikke fanget så præmierne overgik til lodtrækningspuljen.
Team Blue Bird trak desværre en 0-bon både lørdag formiddag hvor vi fiskede et par timer inden vinden igen ramte Møn og søndag hvor konkurrencen kørte.

En stor tak til Jakob Brun for hyggeligt samvær i Blue Bird hvor humøret og provianten var i top hele Påsken.
Ligeledes en stor tak til de frivillige fra Møn Trolling, MHV Baunen, alle vores sponsorer og lokale og forretningsdrivende, som alle støtter stort op omkring vores arrangement. Uden dem var der ingen Klintecup.

Tak for nu og på gensyn igen til Klintecup 2018, hvor vi bestiller en Påske med 15-18 grader, sol og svag vind!